Larmende tavshed: Loud kæmper stadig med asociale medier

De sociale medier er Louds ”primære markedsføringskanal”, men kun en halv procent af følgerne er aktive på kanalens Facebook-opslag. Man er ikke på kurs mod succes, siger medieforsker.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Larmende tavshed: Loud kæmper stadig med asociale medier

De sociale medier er Louds ”primære markedsføringskanal”, men kun en halv procent af følgerne er aktive på kanalens Facebook-opslag. Man er ikke på kurs mod succes, siger medieforsker.
Af Kasper Junge Wester, kjw@indblik.net
I Radio Louds ansøgning til Radio- og tv-nævnet er brugen af sociale medier et gennemgående tema, og af selskabets seneste halvårsevaluering 180 dage med Loud fremgår det, at ”de sociale medier er Louds primære markedsføringskanal”.
Alligevel virker Radio Loud endnu ikke til at have knækket koden og fået bid i målgruppen på Instagram og Facebook. Således viser en gennemgang, Indblik.net har foretaget med det digitale værktøj CrowdTangle, at det især kniber med at skabe interaktion på Facebook. På det største af de sociale medier kan Radio Loud kun mønstre en gennemsnitlig interaktionsrate blandt følgerne på en halv procent i perioden fra 1. april, hvor radioen gik i luften, og til i dag syv måneder senere.
Det betyder, at det i gennemsnit kun er en halv procent af de i alt 2.449 personer, som har trykket ”synes godt om” ved Radio Loud, der reagerer, deler eller kommenterer på de enkelte opslag. Til sammenligning er ”de voksnes” taleradio, Radio4’s, interaktionsrate blandt sine 7.482 ”synes godt om”-tilkendegivelser på 1,54 procent – cirka tre gange højere.
Ser man på de rene tal, har Radio Louds opslag i perioden fået 5.984 interaktioner, mens Radio4 har 36.814. Det skal dog med i betragtningen, at sidstnævnte gik i luften fem måneder før Radio Loud og dermed har haft længere tid til at opbygge sin følgerskare.
Bedre held på Instagram
Lidt bedre ser det ud, når man retter blikket mod Radio Louds Instagram-konto. På den er det lykkedes stationens sociale medier-medarbejdere at få knap to procent af følgerne til at interagere med opslagene. Samtidig har Radio Loud her en større følgerskare end på Facebook, og dermed ser det ud til, at Radio Loud er brændt bedre igennem på det billedbårne medie.
Den omdiskuterede ungdomsradio har imidlertid haft andre udfordringer på Instagram, idet kanalen ad flere omgange har været udsat for, at ukendte chikanører har købt falske følgere til profilen. Det skete første gang i maj, og efter alt at dømme gentog miseren sig i starten af oktober, hvor antallet af følgere endnu en gang pludselig steg betragteligt. De nye følgere forsvandt dog lige så hurtigt, som de var kommet til, efter at være blevet slettet af Radio Loud.
På Instagram har Radio Loud efter udrensningen af indkøbte følgere i skrivende stund 3.580 følgere, som altså ser ud til at være rigtige mennesker af kød og blod. Her overgår ungdomsradioen faktisk Radio4, der må nøjes med 2.496 følgere.
Ikke på kurs mod succes
Ifølge Filip Wallberg, der er journalistisk lektor ved Syddansk Universitet og forsker i sociale medier, står det klart, at Radio Loud har sit at slås med. Han har set på Radio Louds Facebook-side, hvor særligt to forhold springer i øjnene, fortæller han.
”Radio Loud har i gennemsnit meget få interaktioner per opslag. Helt konkret 14 interaktioner per opslag, siden radioen lancerede sin side på Facebook. Radio4 har i gennemsnit, siden lanceringen af sin side på Facebook, opnået 85 interaktioner per opslag. Interaktioner er ikke lig rækkevidde, men de to ting hænger uløseligt sammen.”
Det andet forhold har at gøre med antallet af følgere, fortæller han:
”Radio Loud vækster ikke betydeligt. Kun få vælger at “synes godt om” om Radio Louds side på Facebook. Fra 1. august til 1. november har siden kun fået 243 nye “likes”. I dag er “likes” ikke afgørende, men de siger noget om en sides popularitet og evne til at fastholde brugerne.”
Filip Wallberg gør klart, at han kun har kigget på Radio Louds primære Facebook-side og peger i samme forbindelse på, at ydre omstændigheder kan have haft betydning for situationen for den trængte radiokanal. Dermed er slaget ikke nødvendigvis tabt endnu.
”Det er vigtigt at understrege, at Radio Loud stadig er under opstart, og at selve lanceringen blev påvirket væsentligt af nedlukningen. Derfor er det nok for tidligt at afgøre, om Radio Loud kan få succes på Facebook. Men sikkert er dog, at kanalen ikke har kurs mod succes, som tallene er lige nu,” siger han.
Radiotavshed fra Loud
Indblik.net har spurgt Radio Loud ind til kanalens udfordringer med sin sociale medie-tilstedeværelse, der som nævnt fremhæves som det primære værktøj i jagten på de flygtige unge DAB-lyttere.
Blandt andet har vi bedt om svar på, hvad kanalens succeskriterier for de respektive sociale medie-konti er, og på, hvad Radio Louds bebudede datadrevne kampagnesamarbejde med det sociale mediebureau PL & Partners skal mønte ud i.
Vi ville også gerne have hørt mere om, hvordan Radio Loud selv forklarer forskellen i succes mellem Facebook og Instagram. Endelig har vi spurgt ind til, om Radio Loud i sin egen optik lever op til de løfter om lytterinddragelse, som fremgik af ansøgningen om sendetilladelse.
Der er ikke kommet svar fra presseafdelingen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”5260″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”7008″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”10636″][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?