Ny vejbelægning kan hindre oversvømmelser men kommunerne bruger den ikke

Skybrud og oversvømmelser er ved at være et normalt vejrfænomen i Danmark, men sådan behøver det ikke at være. I hver fald er det muligt at undgå en stor del af de oversvømmelser, som skybruddene medfører.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Ny vejbelægning kan hindre oversvømmelser men kommunerne bruger den ikke

Skybrud og oversvømmelser er ved at være et normalt vejrfænomen i Danmark, men sådan behøver det ikke at være. I hver fald er det muligt at undgå en stor del af de oversvømmelser, som skybruddene medfører.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
Det forudsætter imidlertid, at kommunerne laver deres praksis om, når de lægger belægninger på veje og pladser.
Der findes nemlig en belægning, som regnen kan trænge igennem, når skybruddene vælter store vandmasser ned fra oven. Der er tale om såkaldte permeable belægninger, som kan udføres som en asfalt- beton- eller betonstensbelægning, oplyser Dansk Byggeri, som er entreprenørernes organisation i Danmark. Den permeable belægning er designet til at regnvandet kan sive ned gennem stenbelægningen eller fugerne. Herfra siver vandet ned i bærelaget og videre ned i jorden.
Udfordringen med sommerens skybrud er, at regnvandet i mange tilfælde ikke kan trænge ned gennem belægningen. Der er nemlig meget få kommuner, som har valgt at anlægge permeable betonbelægninger, som vandet kan trænge igennem, siger Kim Falkenberg, næstformand i Belægningsgruppen i Dansk Byggeri. Det er dyrt for samfundet og irriterende for borgerne, der risikerer at få oversvømmelser i kælderen, fordi kloakkerne ikke kan følge med.
I løbet af de sidste 10 år er antallet af skybrudsskader løbet op på 179.140 skader, oplyser Dansk Byggeri. Skaderne har kostet forsikringsselskaberne op mod 7 milliarder kroner, viser en opgørelse fra Forsikring og Pension.
Kommunerne kunne spare en masse penge, hvis de sikrer sig mod skybrudsskader, siger Kim Falkenberg fra Dansk Byggeri. Permeable belægninger er ikke nødvendigvis dyrere end de gamle, traditionelle belægninger. Hvis man medregner alle delene og ser på hele processer fra start til slut, er prisen nogenlunde den samme, siger han. Derudover sparer kommunerne den regning, der kommer, når skybrudsskaderne skal udbedres.
Andre lande har 30 års gode erfaringer med at anvende de porøse vejbelægninger. Men alligevel er kommunerne tilbageholdne.
Nogle kommuner er nervøse for, om nedsivningen forurener grundvandet, men det ved vi med sikkerhed, at den ikke gør, siger Kim Falkenberg. De kommuner, som faktisk har anvendt permeable belægninger er da også meget positive, siger han.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?