Retsløsheden hersker på Amazon

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Retsløsheden hersker på Amazon

Det er nærmest umuligt at gennemskue, hvem der har ansvaret for de produkter, man køber på Amazon og de andre handelsplatforme, siger Dansk Erhverv.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
Nethandelsgiganten Amazon er på vej til Skandinavien (Sverige i første omgang) og lægger dermed op til at øge sin forretning i de nordiske lande. I forvejen er der rigtig mange af os, som handler på Amazons platforme i USA, Storbritannien eller Tyskland.
Over halvdelen af varerne på Amazon sælges fra 3. parts sælgere på deres markedsplads. Mange kommer fra Asien, hvor kravene til produktsikkerhed og forbrugerbeskyttelse er anderledes end dem, vi er vant til i Europa, og her er det uoverskueligt at finde handelsbetingelserne for købet.
”Det er svært at se, hvem man i virkeligheden handler med, og hvad der gælder,” siger markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen.
”Vi har for at teste, hvordan Amazon fungerer, købt legetøj på platformen. Det er Amazons hjemmeside, man går ind på, men ude i siden står med små bogstaver navnet på en anden sælger. Denne har oftest et europæisk klingende navn, men klikker man på navnet, viser det sig, at der er tale om en sælger fra Kina, som i virkeligheden har et kinesisk navn. Og så er spørgsmålet, om det er kinesiske regler, der gælder? Det er uklart, for handelsbetingelserne fremgår ikke.”
Amazon har en service, som hedder ”fullfilled by Amazon”, hvor Amazon står for levering, returnering og kundeservice, som giver indtryk af, at Amazon tager ansvar for den handel, kunden er i færd med at indgå.  Men det er ikke altid tilfældet: Således ville Amazon ikke tage ansvar for en ulykke i Californien, som blev forårsaget af et batteri til en pc, som var købt på platformen.
Pc’ens batteri brød i brand og gav forbrugeren tredjegradsforbrændinger. Sagen kom for retten i Californien, og her gjorde Amazon gældende, at virksomheden ikke havde ansvar, fordi det farlige batteri var solgt af en ekstern sælger på virksomhedens markedsplads. Men den amerikanske domstol slog fast, at Amazon var så involveret i salget, at virksomheden ikke kunne fraskrive sig ansvar.
Dommen giver udtryk for den retstilstand, som Dansk Erhverv sammen med søsterorganisationerne i Sverige og Finland og Norge ønsker indført i EU. Organisationerne har udarbejdet forslag til en revision af e-handelsdirektivet, som lige nu diskuteres i forbindelse med et forslag til den såkaldte ”Digital Services Act”, som EU-Kommissionen skal fremlægge inden udgangen af året.
De nordiske handelsorganisationers forslag indeholder følgende opsummering:

  • Online-markedspladserne har givet detailhandelen lettere adgang til forbrugerne, og de giver forbrugerne flere valgmuligheder og lavere priser.
  • Samtidig har online-markedspladserne åbnet det europæiske marked for sælgere fra tredjelande, hvis produkter ofte ikke lever op til EU’s regler om produktsikkerhed og forbrugerrettigheder etc.
  • De europæiske myndigheder, som overvåger dette marked, har ikke de legale muligheder for at gøre virksomheder uden for EU ansvarlige.

De nordiske handelsorganisationer ønsker derfor, at de fremtidige regler skal gøre det klart, at online-markedspladserne i EU skal have det juridiske ansvar, når de aktivt formidler salg af varer til den europæiske forbruger. Det er særligt vigtigt, når der ikke er andre producenter, importører eller distributører inden for EU’s grænser, som kan holdes ansvarlig for de solgte produkter.
Holdningen er, at virksomheder, som udfører sammenlignelige aktiviteter, og er sammenligneligt involveret i udførelsen af dem skal behandles ens og være omfattet af samme regler. Det sikrer ensartede konkurrencevilkår og forudsigelighed.
For aktive online markedspladser som sælger varer fra 3. part betyder det, at de skal være omfattet af samme regler om produktsikkerhed, forbrugerbeskyttelse, markedsføring, kopivarer, affaldshåndtering m.v. som tilsvarende detail- eller engrosvirksomheder med samme aktiviteter, skriver Dansk Erhverv.
”EU har gennem årtier etableret systemer og regler for at sikre, at forbrugerne kan være trygge, når de handler hos en europæisk butik eller netbutik. Vi underminerer det indre marked og forbrugersikkerheden samt udkonkurrerer de lovlydige virksomheder, hvis vi tillader, at online markedspladser som Amazon, Wish, AliExpress m.fl. uhindret kan sælge ulovlige og farlige varer til europæiske forbrugere uden at leve op til forbrugerreglerne,” siger markedschef Lone Rasmussen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”7628″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”7756″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”8103″][/vc_column][/vc_row]

KAN DU LIDE, HVAD DU LÆSER?

Det koster penge at lave kritisk journalistik. Som medlem er du med til at sikre, at vi på Indblik kan gøre det, vi er bedst til: At lave journalistik og skabe debat, der udfordrer konsensus i det øvrige mediebillede og i dansk politik.

Fik du læst?