Transportøkonom om elbusser i Ballerup: Værste projekt nogensinde

Anlægsomkostninger på 195 millioner kroner og et efterfølgende tab for samfundet på hele 1,6 milliarder kroner. Det bliver det økonomiske resultat af Ballerup Kommunes og Movias nye BRT-busprojekt.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Transportøkonom om elbusser i Ballerup: Værste projekt nogensinde

Anlægsomkostninger på 195 millioner kroner og et efterfølgende tab for samfundet på hele 1,6 milliarder kroner. Det bliver det økonomiske resultat af Ballerup Kommunes og Movias nye BRT-busprojekt, skriver Mobilitytech. Professor i transportøkonomi kalder projektet for det værste, han nogensinde har set.
Af Kasper Junge Wester, kjw@indblik.net
I Ballerup Kommune giver den projekterede anlægning af en to kilometer lang såkaldt BRT-buslinje anledning til panderynker hos eksperter i transportøkonomi. Buslinjen skal løbe gennem erhvervsområdet Lautrupgård, men allerede før første spadestik er taget, møder projektet skarp kritik for at være for dyrt, skriver Mobilitytech, som er et transportnichemedie under Ingeniøren.
BRT står for Bus Rapid Transit. BRT-busser er således elektriske busser, der i stil med letbanetog kører i dedikerede vejbaner for at sikre færre trafikale problemer og deraf følgende kortere rejsetid. Desuden giver løsningen mulighed for implementering af førerløse alternativer på længere sigt, skriver Ballerup Kommune. Til gengæld bliver kommunens BRT-ambitioner efter alt at dømme ikke nogen solstrålehistorie i økonomisk forstand.
Således kommer den to kilometer lange strækning ifølge kommunens og Movias egne beregninger ikke alene til at koste anslået 195 millioner kroner i anlægningsudgifter, men dertil yderligere 1,6 milliarder kroner i samfundsomkostninger, som blandt andet vil være affødt af nedsat fremkommelighed for biltrafikken. Alligevel er projektet ”det mindst urentable” af de fremlagte forslag, fremgår det af et dispositionsforslag.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”6025″ img_size=”750×470″ add_caption=”yes”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”23px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Professor: Det værste nogensinde
Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, er ikke i tvivl om, hvad han mener om projektet:
”Jeg har aldrig set noget lignende. At man kan tabe så meget med en så lille investering, er exceptionelt dårligt. Målt i forhold til investeringens størrelse er projektet det værste, jeg nogensinde har set,” siger han til Mobilitytech.
Mogens Fosgerau bakkes op af flere andre eksperter, der også har udtalt sig kritisk om projektet til Mobilitytech.
Ballerup Kommune og Movia gør omvendt gældende, at et lignende BRT-projekt i Aalborg samt letbaneprojekterne i Odense og København også gennemføres trods store samfundsøkonomiske omkostninger. Hos den ansvarlige minister er begejstringen for BRT da også udtalt:
”BRT rummer spændende perspektiver som en del af det kollektive transporttilbud i Danmark. Der er tale om grøn kollektiv transport af høj kvalitet, som både kan understøtte en fremme af erhvervsudviklingen og etableringen af boligområder. Og jo bedre koblingen er til det resterende kollektive trafiknet, jo større vil fordelene være,” siger transportminister Benny Engelbrecht (S) til Ballerup Kommunes hjemmeside uden at forholde sig yderligere til økonomien.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”5191″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”2086″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”2526″][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?