En skole i Ontario har afbrændt næsten 5000 bøger, fordi de var ”krænkende” – heriblandt tegneserierne Tintin og Asterix.
Af Philip Friis, philip@indblik.dk
En katolsk skolebestyrelse i Ontario i Canada møder nu massiv kritik for en række bogafbrændinger, som tog deres start helt tilbage i 2019.
Dengang blev bogafbrændingerne beskrevet som værende en omgang ”flammerensning”. De afbrændte bøger opfattes af skolebestyrelsen som værende ”krænkende”, ”skadelige” eller ”farlige”.
Ofte har der været tale om bøger, der indeholdt beskrivelser af indfødte mennesker. Bøgerne, der er blevet afbrændt, er således bl.a. tegneserierne Tintin og Asterix.
Skolebestyrelsen for de katolske skoler i Ontario administrerer over i alt 30 folkeskoler, og er blevet mødt med meget kritik ovenpå bogafbrændingerne.
”Ikke-indfødte må ikke fortælle indfødte, hvordan de skal svare igen”
Dog er det også enkelte, som tager bogafbrændingerne i forsvar.
Franskcanadieren Suzy Kies er en såkaldt forvalter af ”indfødt viden” og beskriver sig selv som en ”urban, indfødt kvinde”.
Hun har forsvaret bogafbrændingerne og mener, at de er acceptable, fordi de afbrændte bøger er krænkende for indfødte i Canada.
Nye fund fra mediet Radio Canada viser dog, at Kies slet ikke er indfødt, som hun ellers påstår.
Radio Canada fremlægger nemlig, at Kies ikke har haft nogle indfødte forfædre så langt tilbage som til 1780.
Samtidig fremlægger Dominique Ritchot, der er koordinator ved det fransk-canadiske slægtsforskningsinstitut, at det godt kan være, at Kies så har forfædre tilbage i 1780, men det har næsten alle andre franskcanadiere også.
Kies har, udover at være en selvudnævnt repræsentant for canadiske indfødte, også en bestyrelsespost i en særlig indfødte-kommission, som den canadiske premierminister, Justin Trudeau, og hans parti har nedsat.
Og netop den canadiske premierminister har også været ude og kommentere på bogafbrændingerne.
Han udtaler bl.a:
– Personligt vil jeg aldrig bakke op om bogafbrændinger, udtaler Trudeau bl.a. til National Post og tilføjer dog, at “det er ikke ikke-indfødtes ret at fortælle indfødte mennesker, hvordan de skal føle, handle eller svare igen for at opnå forsoning.