USA-undersøgelse: Dele-løbehjulet udleder mere CO2 end bussen

En ny undersøgelse fra USA viser, at el-løbehjulet belaster miljøet mere end en række alternative transportformer. I 2 af 3 tilfælde udleder en tur på det populære el-løbehjul mere CO2 end f.eks. bussen.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

USA-undersøgelse: Dele-løbehjulet udleder mere CO2 end bussen

En ny undersøgelse fra USA viser, at el-løbehjulet belaster miljøet mere end en række alternative transportformer. I 2 af 3 tilfælde udleder en tur på el-løbehjul mere CO2 end alternativet.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
Den amerikanske undersøgelse er gengivet på Ingeniørens hjemmeside. Den er lavet på North Carolina State University, og den viser, at el-løbehjulene mod forventning ikke er så grønne endda. De udleder nemlig mere CO2 pr. kilometer pr. person end en fyldt dieselbus — i hvert fald i USA.
Kun en lille del af CO2 udledningen kommer fra opladningen af løbehjulets batterier, mens ca. halvdelen stammer fra produktionen af løbehjulet og 43% fra den daglige indsamling af el-løbehjulene til opladning.
Og el-løbehjulenes korte levetid påvirker også CO2 aftrykket. Ifølge rapporten vil man kunne reducere udledningen pr. kørt kilometer med omkring 30 pct., hvis man formår at forlænge løbehjulets levetid til to år i stedet for blot et par måneder.
Forskerne lavede også en spørgeskema-undersøgelse blandt brugerne af el-løbehjul i byen Raleigh i North Carolina. I den svarede 49%, at de ville have cyklet eller gået, hvis der ikke have været et el-løbehjul. 34% ville have taget bilen, mens 11% ville have brugt bussen. 7% ville have aflyst turen.
Altså udleder el-løbehjulet i 2 af 3 tilfælde flere drivhusgasser end alternativet, konkluderer forskerne.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?