Elbiler står stærkt i de danske salgsstatistikker – på EU`s største marked er salget lavt og i tilbagegang.

Diesel og benzinbiler går frem på det store tyske marked. Biler på el er i tilbagegang. Tyske mærker dominerer og Toyota er i fremgang. Udviklingen er stik imod, hvad EU-toppen har af planer for Unionens bilpark, hvor konventionelle biler bliver forbudte at sælge om godt 10 år.
Hør artikel
Getting your Trinity Audio player ready...

 

Salget af nye biler går strygende i Tyskland. Salget steg med næsten 20% i april til svimlende 243.000 biler. Ser man på de 50 mest solgte bilmodeller spejder man langt efter elbiler – der er kun to modeller – nemlig VW ID3 og ID4. På elbils-markedet er specielt Tesla hårdt ramt med en tilbagegang på 32,4%. Det gik ellers fremad for elbilerne i 2022, men den fremgang var drevet af, at bilkøbere i Tyskland fik et tilskud fra staten, hvis de købte en bil på el og beholdt den i et år. I 2024 var det obligatoriske år gået og mange elbiler kom på markedet igen – Danmark importerede ca. 8.000 elbiler fra Tyskland i januar.

De gode spørgsmål er, hvorfor elbiler har så dårlige kår i Tyskland.

Elbiler er dyre i Tyskland

En af grundende til det begrænsede tyske salg af elbiler ligger givetvis i prisstrukturen. Hvor eldrevne køretøjer i Danmark og Norge er drevet af stats-subsidiering på afgiftssiden, konkurrerer elbiler i Tyskland på markedsvilkår. Her er f.eks. Tesla oppe mod sammenligneligt prissatte fossile Mercedes og BMW-modeller, der ifølge fagpressen er bedre skruet sammen og kører bedre. Værdien på sigt er også et anliggende til vurdering. Levetiden for en elbil er lig med levetiden på batteriet, da et nyt batteri er så dyrt, at bilen antageligt må skrottes når batteriet er slidt op. Her er der dog gode nyheder. Organisationen Recurrent Autos har udført målinger på tusindvis af elbiler og kan oplyse, at elbiler også efter 4 år har en væsentlig tilbageværende kapacitet. Brugtmarkedet for elbiler alene målt på batteriernes levetid er antageligt bedre end forventet.

Rækkevidden på Autobahn er begrænset

Tyskland har tradition for store afstande og motorveje, hvor der er fri hastighed. Her kommer elbiler til kort. Ifølge det tyske bilblad “Auto motor und Sport” har mange elbiler svært ved at klare +300 km i rækkevidde under de forhold. Det betyder, at man skal se sig om efter en lademulighed efter blot godt halvanden time. Hastigheder på imellem 140 km/t og 170 km/t – hvad ikke er usædvanligt på autobahns – kan der ikke blive tale om med elbilsdrift. Derudover skrives om manglende komfort i f.eks. Tesla Model Y på grund af dårlig affjedrings-afstemning. De tyske bilblade er kritiske i deres bedømmelser og vurderer biler på over 50 enkeltparametre.

Anderledes i f.eks. Mercedes C 220 DT, som med over 1000 km i rækkevidde, glimrende komfort og > 20km/l diesel er et bedre valg for den travle tysker, der kører længere afstande. Med et lavt udslip af CO2 og en forbrænding, der viser færre partikler i udblæsningen end i den omgivende luft er der ingen grund til dårlig samvittighed – vil mange bilister synes.

Elbilsmodeller

Ser man på Tysklands top 50, er salget centreret om biler som VW Golf, T-Roc, Audi A4, Skoda Octavia, BMW 3-serie, VW Polo og Toyota Yaris. Måske har man fejllæst markeder ved at udvikle elbiler, der i stor udstrækning er store tunge SUV-modeller. Markedet i Tyskland efterspørger hovedsageligt kompakte biler, og ud over Tesla 3 er der ikke mange af dem på el-markedet. Kinesiske BYD tilbyder en – i øvrigt  glimrende – kompakt elbil med front-motor og forhjulstræk – det var nok sådan en ”Polo-elmodel” VW skulle have udviklet for længe siden.

Toldproblemer

Det begrænsede elbils-salg i Tyskland kunne potentielt få hjælp fra Kina, der subsidierer sin elbilseksport – hvis det nu var grøn omstilling for enhver pris. Men det ville forrykke konkurrencen, og frihandel på bilområder er truet.

USA har 25% told på kinesiske elbiler, og den er nu blevet forøget til 100% fra efteråret. I forvejen tjener de tre store tyske bilproducenter ingen penge på deres elbiler, selvom det dog ikke er så slemt som for Ford i USA, der taber 900.000 kr på hver elbil de sender ud i trafikken – og derfor har skåret produktion og udvikling ned.

I Europa er vi heller ikke interesseret i kinesisk dumping af el-biler – biler der er fine, og som får pæne anmeldelser i de ledende tyske bilblade. Så EU kommer sikkert også med markant told på kinesiske elbiler. Det vil tilmed ramme de tyske mærker, der får deres biler produceret i Kina: F.eks. BMW iX3 og Cupra Tavascan. Ikke nok med det – det vil også ramme kinesiske batterier og batteridele. Over 50% af alle lithium-batterier kommer fra Kina.

Hvad så?

Toyotas bestyrelsesformand sagde det for år tilbage: ”Fremtiden tilhører hybridbiler!” Akio Toyoda`s argument var, at der mange steder på kloden ikke kunne sælges elbiler. Ligeledes at det måtte være den totale CO2 udledning på transportområdet og ikke kun udledningen i rige lande, det drejede sig om. Toyoda blev udskammet, men idag giver mange ham ret.

Toyota har stor succes med deres biler baseret på formel 1 – teknik, hvor der er  to elmotorer og en forbrændingsmotor og hvor elmotorerne – via et batteri – får deres energi fra friløb, opbremsninger, effjedringsbevægelser, kurvebevægelser og lignende.

Foruden Toyota-systemet er opladningshybrider også succesfulde. Med den teknik får man noget godt fra begge verdener, og samlet set måske en højere reduktion af CO2 alt i alt, fordi der er mange steder på kloden hvor rene elbiler er ”No Go”. Mindre landsbyer i Syditalien og lignende. Også områder hvor der er meget koldt, og batteriernes kapacitet derfor er begrænset.

Det ser ud til at forbrugerne giver Akio Toyoda ret. Hybrider går frem.

Endeligt har det japanske industriministerium koordineret og støttet et projekt med Toyota og motorcykel-industrien. Det går ud på at drive forbrændingsmotorer direkte med brint. Den teknik vil også kunne bruges i snescootere, knallerter, motorcykler og lignende.

Vi skal nok få både bedre miliø, lavere CO2 og bedre miliø på transportområdet…

[adning id="17957"]

Fik du læst?