[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Flyskat hjælper ikke klimaet
Men det vil gøre danskerne fattigere og forære velstand til andre EU-borgere
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
Det Radikale Venstre har meldt ud, at partiet ønsker en afgift på flyrejser. Afgifterne skal reducere antallet af flyrejser og dermed formindske flyvemaskinernes CO2-udledning, som medvirker til klimaændringerne.
Problemet er bare, at en afgift på flyrejser overhovedet ikke medfører forbedring af klimaet. Det har bl.a. tænketanken Cepos påpeget gentagne gange.
Her er Cepos-direktør , Martin Ågerups, forklaring for nylig i en klumme i Jyllands-Posten:
En national flyskat som den, de Radikale foreslår, tager ikke højde for, hvordan klimapolitikken i forvejen er indrettet i EU. Her er CO2-udledningen på nogle områder underlagt et kvotesystem, som bl.a. omfatter energisektoren, kulkraftværker, den tunge industri og flytransport internt i EU.
Hvis et område hører under kvotesektoren, som flytrafik gør, betyder det, at der er et begrænset antal kvoter, som det koster penge at bruge. Når kvoterne er brugt op, må man ikke udlede mere CO2.
En flyskat i Danmark er objektivt set en skidt ide, uafhængigt af, hvad man iøvrigt måtte mene om klima eller måtte have af politisk overbevisning iøvrigt. Det skyldes, at hvis vi i Danmark gør noget ekstra for at nedbringe CO2 fra f.eks. fly, bliver de hos os sparede CO2-kvoter til overs og dem kan andre lande så bruge.
Hvis vi flyver mindre i Danmark, så kan f.eks. de polske kulkraftværker købe tilsvarende flere kvoter og udlede mere CO2. En flyskat har altså ingen effekt på klimaet overhovedet. Den eneste effekt vil være at gøre danskerne fattigere og forære velstand til borgere i andre EU-lande. Verdens flytrafik udleder ca. 5% af den samlede CO2 udledning[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]