[vc_row][vc_column][vc_column_text]
MeWe: Hvor skal pengene komme fra?
MeWe er måske det bedste bud på en konkurrent til Facebook. I anden del af vores MeWe-dækning ser vi på, hvordan det alternativ skal finansieres.
Af Signe Dahl, signe@indblik.net
Når noget er gratis, er det dig der er produktet. Dét er der mange, der har lært på den hårde måde på sociale medier, ved at være i frontlinjen til de skandalesager, som SoMe-giganten Facebook har været udsat for. Men truslerne mod Facebook gør, at konkurrenter ser muligheder, ikke mindst det fremstormende MeWe, som vi introducerede i sidste uges artikel.
For meget succes
Indblik har været i dialog med mange aktive Facebookbrugere, som flytter deres aktivitet til MeWe, og de fleste anerkender, at Facebook er en fantastisk opfindelse, som har lettet kommunikationen for millioner af mennesker. Men succesen har gjort Facebook arrogant, mener nogle. Og nu hvor Facebook får sværere ved at høste brugerdata, skal indtjeningen i højere grad hentes ind på sponserede opslag, og dem er der på det seneste kommet mange flere af. Måske for mange.
”Facebook har malket den gode ko for hårdt. Har man en god forretning, så skal man selvfølgelig tjene penge, men man skal ikke blive så ivrig efter det, at man laver ændringer, der ødelægger konceptet,” siger landmand og debattør Otto Kjærgård, der er flyttet til MeWe.
MeWe fører sig frem med sloganet ”no BS. No Ads. No Spyware”. Men uden reklamer og overvågning, hvordan vil firmaet så tjene penge? Som bruger af MeWe får man den opfattelse, at platformen stadig er i en betaversion. Der er en del mangler i relation til strømlinede Facebook, og ligesom på Facebook kan det være meget svært at komme i dialog med et rigtigt menneske i organisationen, der ligesom alle andre store ambitiøse virksomheder har sat robotter til at besvare henvendelser.
MeWe kræver kroner
Fans af MeWe er glade for den enkle brugerflade, hvor det er tydeligt, at man endnu ikke bliver overvåget eller censureret (ret meget). MeWe skiller sig også positivt ud, ved at man kan reagere på opslag med et stort og nuanceret udvalg af ”emotives”, hvor Facebook begrænser sig til en håndfuld. På MeWe kan man for få kroner købe en frisk pakke emotives, hvis man mangler nogle.
Derudover har det i startfasen været uklart, hvad MeWe egentligt bygger forretningen på; der er gisnet om, at brugerne på sigt skal betale for at uploade billeder dertil. Men nu har MeWe endelig meddelt, at hvis man har en side på MeWe, skal man fra 15. oktober betale:
”For just $1.99 monthly you reach 100% of your followers with no ads, tricks, or big fees to boost your reach. Cancel anytime. MeWe is growing rapidly – keep your page and grow your followers!” skriver de. Dette krav modtages med accept af de MeWe pionerer, som Indblik er i kontakt med.
En frivillig handel
”MeWe’s forretningsmodel er ikke baseret på at sælge brugernes data som Facebooks. MeWe er gratis, men man kan sponsere dem gennem forskellige add-ons, der forbedrer brugeroplevelsen. Det kan jeg godt lide, og prisen er indtil videre overkommelig,” skriver liberal debattør og Nye Borgerlige-medstifter Svend Pedersen.
”Jeg betaler for at bruge Mewe som privatperson – for at støtte platformen, og jeg slipper for reklamer i mit feed,” skriver den mindst lige så liberale Grosen Friis.
”Siden er selvfølgelig nødt til at have nogen indtægter, hvordan det skal gøres, har jeg ikke noget bud på, men jeg har svært ved at se, at man kan komme uden om noget kommercielt indhold. Det kunne måske suppleres med en mulighed for at betale for at blive fri for reklamer. Det vigtigste er, at det kommercielle indhold ikke fylder for meget, og at de, der betaler for plads her på siden, ikke får indflydelse på, hvad man må skrive, og hvad man ikke må skrive,” siger landmanden Otto Kjærgaard.
”Det er glimrende, bare det ikke bliver skruet op til et urimeligt beløb, når/hvis der begynder at komme flere brugere,” siger Kim F. Rasmussen, der administrerer en side på MeWe for firmaet Skrold Antikvariat.
Fastholder Facebook monopolet?
Selvom MeWe har fart på, er der lang vej til toppen. Det næststørste sociale medie er lige nu Instagram, som er ejet af Facebook. På MeWe frygter nogle brugere, at også MeWe ender med at blive opslugt.
”Jeg forestiller mig, at andre sociale medier som MeWe kommer til at udkonkurrere Facebook. Faren er, at Facebook er blevet så stor, at man fastholder monopolet ved at opkøbe konkurrenter, der er i vækst. Det betyder, at vi så skal til at skifte sociale medier hyppigt, og det er en ulempe,” siger Svend Pedersen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″ css=”.vc_custom_1571040586596{padding-left: 0px !important;}”][qk_post id=”2626″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”1415″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”1423″][/vc_column][/vc_row]