Lomborg: Kæmpe CO2-udslip ved at lave elbiler

Elbiler får først indhentet deres CO2-efterslæb, når de har kørt 60.000 kilometer. De gør ikke stor forskel for hverken klima eller miljø, påpeger Bjørn Lomborg.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Lomborg: Kæmpe CO2-udslip ved at lave elbiler

Elbiler får først indhentet deres CO2-efterslæb, når de har kørt 60.000 kilometer. De gør ikke stor forskel for hverken klima eller miljø, påpeger Bjørn Lomborg.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
Selvom elbiler ikke sender partikler eller CO2 ud i luften, når de kører på landevejen, udleder hver eneste elbil en betydelig mængde CO2, når den bliver fremstillet. Også mere end benzin- og dieselbiler. Især fremstillingen af batteriet er belastende – faktisk har en gennemsnitlig elbil så stort et CO2-efterslæb i forhold til benzin- og dieselkøretøjer, at den først har betalt sin ”CO2-gæld” tilbage, når den har kørt 60.000 kilometer.
Det er politolog og klimadebattør Bjørn Lomborg, som gør opmærksom på forholdet i en artikel, som bl.a. er offentliggjort i Wall Street Journal i USA og i The Australian under titlen ’Extra emissions are the dirty little secret of electric cars’. Han henviser til et studie, som International Energy Agency (IEA) har lavet, som viser, at en elbil, som kan køre 400 km pr. opladning, skal køre 60.000 kilometer, før den sammenlagt begynder at udlede mindre CO2 end en benzin- eller dieselbil.
Bjørn Lomborg forsøger i sin artikel at sætte fakta på udbredelsen af elbiler og deres bidrag til at sænke CO2-udslippet til atmosfæren.
Selv om elbiler er særdeles populære i Kina, Californien og Norge, er kun 0,3% af alle biler rent elektriske. Og ifølge den tyske bilkoncern BMW efterspørger forbrugerne i hele Europa ikke elbiler.
Det skyldes bl.a., at elbiler er langt dyrere end benzin- og dieselbiler. Et amerikansk studie viser, at elbiler er legetøj for rige mennesker. Den rigeste fjerdedel af befolkningen modtager derfor nærmest alle de mange subsidier, som staten uddeler til elbiler. Desuden kører de færre kilometer i gennemsnit end andre biler: 11.200 kilometer, mens benzin- og dieselbiler i snit kører 16.400 km.
IEA har udarbejdet nogle scenarier over udbredelsen af el-biler i de næste 10 år og forudser, at man til den tid vil have 130 millioner elbiler i hele verden – et voldsomt stort tal i forhold til, at vi i 2019 blot havde 5 millioner. Og selv om vi faktisk fik de 130 millioner elbiler, så vil deres egentlige formål, nemlig at medvirke til at begrænse klimaændringerne, ikke være meget nærmere. De vil kun reducere CO2-udslippet med 0,4 procent. Bjørn Lomborg citerer IEA-direktør Faith Birol for at sige: ”Hvis man tror, man kan redde klimaet med elektriske biler, så tager man fuldstændig fejl.”
IEA vurderer også, at hver eneste elektriske bil koster 24.000 dollars (165.000 kr.) i statsstøtte, forskning og udvikling og ekstra infrastruktur-investering (bl.a. ladestandere).
Det er dog ingenting sammenlignet med subsidierne i Skandinavien. Her har IEA fundet frem til, at statsstøtten pr. bil er 70.000 dollars (480.500 kr.). Støtten er forskellig i de enkelte skandinaviske lande, men omfatter bl.a. lavere registreringsafgifter og moms, fritagelse af P- og broafgifter og etablering af ladestandere. Specielt nordmændene støtter kraftigt, og her er 46% af alle nye biler elektriske.
Bjørn Lomborg slutter med at konkludere:
”Elektriske biler er sjove at køre og vil højst sandsynligt blive en del af fremtidens transportløsninger. Men de vil ikke udgøre en større del af løsningen på klimaændringerne eller luftforureningen. I dag er elektriske biler ganske enkelt dyrt, kraftigt statsstøttet legetøj for de rige, som kan lufte deres godhed uden at gøre noget særligt for planeten.”[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”4127″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”4397″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”6017″][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?