Pris trumfer klima når vi skal have leveret pakker

90% mener, at prisen på fragten er vigtigst, når de skal have leveret deres online-køb. Kun 36% mener, at klimavenlig transport er vigtigst, viser undersøgelse fra Dansk Erhverv.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Pris trumfer klima når vi skal have leveret pakker

90% mener, at prisen på fragten er vigtigst, når de skal have leveret deres online-køb. Kun 36% mener, at klimavenlig transport er vigtigst, viser undersøgelse fra Dansk Erhverv.
Af Kaj Mieritz, kaj@indblik.net
Handelen på nettet stiger kraftigt i disse år – ifølge beregningen fra Dansk Erhverv handlede befolkningen varer og tjenesteydelser på nettet for 123 mia. kroner (123.000.000.000) i 2017. Og det er en stigning på 10% fra året før – og intet tyder på, at nethandelen har toppet.
Der blev købt fysiske varer for 43 mia. kroner i 2017, og de skal transporteres fra netbutikken ud til kunderne. Derfor er der i Danmark udviklet et pålideligt, hurtigt og fleksibelt fragtsystem, som giver de nethandlende muligheder for at vælge transportør.
De nye services er blevet et konkurrence-parameter for nethandelen. Derfor har Dansk Erhverv gennemført en befolkningsundersøgelse for at afdække, hvilke parametre som er vigtigst for danskerne. Undersøgelsen viser, at prisen på leveringen betyder mest. 90% af deltagerne i undersøgelsen sagde, at prisen er vigtig eller meget vigtig.
På spørgsmålet om, hvordan man forholdt sig til, om transporten var klimavenlig, svarede 8%, at det var meget vigtigt, og 28% sagde, at det var vigtigt. I alt 36% prioriterede klimavenlighed højest.
Klimavenlig transport var kun 4. prioritet hos de nethandlende. Næstvigtigst efter prisen var muligheden for selv at kunne vælge, hvor pakken skal leveres. Det lagde 90% af deltagerne i undersøgelsen vægt på. 67% havde som tredje prioritet, at man kan spore pakken undervejs fra butik til modtager.
Mere information fra Dansk Erhverv her.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?