Den danske legetøjsgigant LEGO vil gøre op med “skadelige kønsstereotyper” i sine legetøjsprodukter, lyder det.
Af Sebastian Borgå, sebastian@indblik.dk
Nu er det slut med LEGO særligt til drenge og piger.
Legetøjsgiganten vil nemlig stoppe med at bruge sådanne “skadelige kønsstereotyper”, oplyser den i en pressemeddelelse.
I samme meddelelse opfordrer legetøjskoncernen forældre og børn til at ”kæmpe for inkluderende leg” for derved at ændre børnenes opfattelse af, at der er bestemte aktiviteter, som udelukkende appellerer til ét af de to køn.
Ifølge LEGO holder en sådan opfattelse nemlig piger tilbage fra at opnå deres fulde potentiale.
Derfor har LEGO allerede pillet de mærkater af deres produkter, hvorpå der står ”til drenge” og ”til piger”.
– Vi afprøver alt på piger og drenge og arbejder på at inkludere flere kvindelige rollemodeller, udtaler LEGOs marketingdirektør Julia Goldin til The Guardian.
Ny californisk lov
LEGOs initiativ kommer i kølvandet af en identitetspolitisk debat, hvor bølgerne særligt i USA går højt.
I USA blev for nyligt indført en ny omdiskuteret lov i Californien, som pålægger store detailhandlere at have et kønsneutralt sortiment af deres legetøj i deres butikker.
Loven er presset igennem af en række LGBT-fortalere, som bl.a. mener, markedsføring henvendt til hhv. piger og drenge med farverne lyserød og blå er direkte skadelig for børn, da en sådan ifølge dem fremmer kønsstereotyper.
Det skriver New York Post.
LEGO blev grundlagt i Billund i 1932 af Ole Kirk Kristiansen. Virksomheden er fortsat familieejet og har stadig hovedkvarter i Billund. Der bliver solgt LEGO i mere end 130 lande i hele verden.
LEGO kunne sidste år sætte en rekord med et overskud på hele 9,9 milliarder kroner.