Tidligere topembedsmand: Det er mere bureaukratisk end Kinas kommunistparti

Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Tidligere kommunaldirektør kritiserer mødesystem i det offentlige, der lægger beslag på 2.000 årsværk. ”Vanvittigt tungt og formalistisk”. 
Af Carsten Steno
Samarbejdssystemet med de ansatte i kommuner og regioner, der lægger beslag på mere end 2.000 årsværk, er mindst lige så formalistisk og bureaukratisk, som arbejdet i det kinesiske kommunistpartis centralkomite. 
Alene regelsættet for de såkaldte MED-udvalgs arbejde fylder 187 sider. Der er fagforeningsrepræsentanter, som har gjort til deres livsopgave at forstå reglerne og påvise enhver lille formalistisk fejl. Det gør systemet ekstremt tungt, selvom det ellers godt kunne virke hensigtsmæssigt. 
Det siger Peter Loft, tidligere departementschef i Skatteministeriet og fra 2017 til 2018 kommunaldirektør i Bornholms Regionskommune. 
Systemet er som beskrevet på Indblik.net tidligere blevet kritiseret af Ledelseskommissionen og Ledernes hovedorganisation, der kræver en reform af systemet. Det samme gør partiet Venstre. 
– Jeg synes egentlig selve processen i MED-udvalgene var fornuftig og ind imellem kunne være meget brugbar, men især fagforeningsrepræsentanter gjorde arbejdet unødig bureaukratisk, siger Peter Loft til Indblik.net. 
– I min tid som kommunaldirektør var jeg indstillet på at lytte til medarbejderne, og der kom også gode samtaler og aftaler ud via MED-systemet. Men det var vanvittigt tungt. Jeg havde hellere sat mig ned med medarbejderrepræsentanterne over en kop kaffe i kantinen og aftalt nogle sager.
Peter Loft bekræfter samtidig, at det meget svært at få sager igennem i kommunalbestyrelsen, hvis ikke MED-systemets hovedsamarbejdsudvalg har anbefalet dem. 
– Uden MED-udvalgets sanktion var det på forhånd en tabersag at få noget vedtaget i kommunalbestyrelsen, siger han.
Han foreslår derfor en kraftig forenkling af systemet. 
Medlem af Ledelseskommissionen, Alfred Josefsen, tidligere højt profileret chef for Irma og nu ledelsesekspert, har kritiseret systemet for at være tungt og for i  mange tilfælde at sætte mere fokus på de ansattes behov snarere end på borgernes.
Han har foreslået, at medrepræsentanterne i MED-udvalgene skal at bruge mindst halvdelen af deres arbejdstid på reelt arbejde og ikke blot være frikøbt til fagligt arbejde på fuld tid.
Læs alle Indbliks artikler om MED-systemet her.[/vc_column_text][vc_column_text el_class=”fact-box” css=”.vc_custom_1611308318758{margin-top: 40px !important;margin-bottom: 40px !important;padding-top: 4% !important;padding-right: 4% !important;padding-bottom: 4% !important;padding-left: 4% !important;background-color: #ffce00 !important;}”]MED-systemet
I hver region er der gennemsnit 239 MED-udvalg, som systemet for samarbejdsudvalg i det offentlige kaldes.
MED står for Medarbejder-indflydelse.
I den gennemsnitlige kommune er der 67 MED-udvalg. I f. eks. Sønderborg Kommune har udvalgene møder 11 gange om året.  
I Magistraten for Børn og Unge i Århus kommune med 10.000 ansatte er der 853 medarbejdere, som i større eller mindre omfang er frikøbt til at udføre fagligt arbejde i bl.a. MED-udvalgene.
I en af landets regioner med 27.000 ansatte er der følge kommissionen 170 MED-udvalg. I en større virksomhed i samme region med 17.000 ansatte var der 3 samarbejdsudvalg.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

[adning id="17957"]

Fik du læst?