[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Cepos: Væk med bilsyn – de øger ikke sikkerheden
Bilsyn gør det dyrere at eje bil og rammer personer med lave indkomster relativt hårdest. Samtidig er der ingen evidens for, at periodisk syn reducerer uheld, meddeler Cepos i aktuel analyse.
Af Morten Okkels, mok@indblik.net
Det kan virke oplagt, at periodiske bilsyn fører til færre uheld, i og med at synet skal konstatere mangelfulde fejl på bilerne. Men det mangler der faktisk evidens for, konstaterer tænketanken Cepos, der har set nærmere på bilsynene i ny analyse.
”Man har svært ved at dokumentere, at de periodiske syn giver en forbedret trafiksikkerhed. Og en af grundene kan blandt andet være, at bilparken bliver ældre, fordi man løbende reparerer på den. Dermed fremstår bilen nyere efter 15 år med periodiske syn, end den gør, hvis den ikke blev synet så ofte. Og derfor er man mere tilbøjelig til at beholde sin gamle bil end at skifte den ud med en helt ny og mere sikker,” siger Cepos’ specialkonsulent Jonas Herby.
Selvom det periodiske syn ikke forbedrer trafiksikkerheden, påfører den stadig forbrugerne omkostninger, og de laveste indkomster bliver ramt hårdest.
Alternativet ifølge Cepos er dog ikke, at vi nu skal have farlige biler ud på gaderne. Tænketanken vil løse problemet på det frie marked via ansvarsforsikringer.
”Det er bilisternes ansvar, at man ikke forårsager uheld og dermed også sikre, at man kører rundt i en bil, der er sikker at køre i. Det bedste ville være at overlade kontrollen af køretøjernes tekniske stand til markedet. Det kan gøres ved at lade det være op til forsikringsselskaberne at fastsætte kravene over for kunderne,” mener Jonas Herby og opfordrer de danske politikere til at se på sagen i europæisk regi.
Cepos lader dog stadig døren stå på klem for et løsningsspor, der fortsætter med en obligatorisk synsordning af biler. Men i givet fald skal den kun gælde for de særligt gamle biler, hvor det kan dokumenteres, at der er positiv effekt på sikkerheden, og synet skal være målrettet de mest graverende fejl. Se hele redegørelsen fra Cepos.
Cepos’ analyse bygger til dels på forskning, der er offentliggjort i denne artikel i DTU’s nyhedsbrev om trafiksikkerhedsforskning.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”3087″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”2629″][/vc_column][vc_column width=”1/3″][qk_post id=”2672″][/vc_column][/vc_row]